Co to jest SERP?

Czym jest SERP?

SERP (Search Engine Results Page) jest stroną internetową, która wyświetla nam wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce na wpisane słowa kluczowe. Google dzieli SERP-y na dwa rodzaje:
• darmowy, zwany także organicznym lub naturalnym,
• płatny, czyli reklamy PPC (Pay Per Click)-czyli zapłać za kliknięcie.
Rezultat wyszukania składa się z tytułu strony, przypisanego do niej adresu URL, np. https//seotulip.pl oraz krótkiego opisu, który zawiera wyróżnione słowa kluczowe i dodatki. Musimy pamiętać, że SERP jest unikalny dla każdego wyszukiwania, nawet jeśli zapytania użytkowników dotyczą tego samego lub podobnego słowa kluczowego.


Jak to działa?

Algorytm wyszukiwarki oraz pozycjonowanie i optymalizacja witryny za pomocą działań SEO, dopasowują trafność wyszukiwania na podstawie słów kluczowych i ustalają kolejność wyświetlania stron darmowych SERP. W przypadku reklam płatnych o kolejności wyświetleń decyduje najczęściej mechanizm aukcyjny platformy reklamowej AdWords (PPC), który analizuje m.in. jakość tekstu reklamowego. SERP najpopularniejszych wyszukiwarek, jak Google, Yahoo!, Bing, może zawierać bogate wyniki, nie tylko tekst, ale także obrazy, mapy, definicje, pola odpowiedzi, filmy lub sugerowane wyrafinowania wyszukiwania. Ostatnie badania wykazały, że 97% zapytań w Google zwróciło co najmniej jedną bogatą funkcję. Główne wyszukiwarki mogą odróżniać wizualnie określone typy treści, takie jak obrazy, wiadomości i blogi. Wiele typów zawartości ma wyspecjalizowane szablony SERP ulepszenia wizualne na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.


Ciąg wyszukiwania użytkownika


„Ciąg wyszukiwania użytkownika", jest to słowo lub ciąg słów, jakie użytkownik wpisuje w pole wyszukiwania w wyszukiwarce w polu wyszukiwania, np. monitor pozycji Seotulip. Wyszukiwarki stosują algorytm w celu lepszego filtrowania wyników przez trafność, by być bardziej konkurencyjnymi. Warto wiedzieć, że nasze telefony, smartwatche używają wiadomości o użytkownikach, zebranych przez aplikacje -np. do pogody albo do fittnesu w celu wyszukania jak najtrafniejszych wyników wyszukiwania.


Czym są organiczne wyniki?


Naturalne aukcje generowane przez wyszukiwarki na podstawie serii wskaźników, które określają ich znaczenie dla wyszukiwanego terminu to organiczne aukcje SERP. Algorytmy są najczęściej oparte na czynnikach, takich jak trafność treści, jej jakość, linki zwrotne, wiedza i doświadczenie użytkownika, wiarygodność strony internetowej. Należy pamiętać, że przeciętny użytkownik interesuje się raczej tylko wyświetlaniem wyników na pierwszej stronie. Każda strona z wynikami zawiera najczęściej 10 bezpłatnych aukcji (jednak niektóre strony z wynikami mogą mieć mniej ofert organicznych). Według badania z 2019 r. CTR na pierwszej stronie wygląda następująco:
• Position 1: 31.7%
• Position 2: 24.7%
• Position 3: 18.7%
• Position 4: 13.6%
• Position 5: 9.5%
• Position 6: 6.2%
• Position 7: 4.2%
• Position 8: 3.1%
• Position 9: 3%
• Position 10: 3.1%

 

Zaufanie użytkowników a wyniki wyszukiwania


Konsumenci wpisujący hasło do wyszukiwarki i liczący na obiektywne wyniki powinni pamiętać, że niektóre wyszukiwarki oferują „sponsorowane wyniki” bogatym firmom, którestać na płacenie za to, by ich produkty i usługi pojawiały się przez innymi. Co ciekawe, różne badania wskazać, że konsumenci unikają tych najlepszych wyników, bo wiedzą, żemogą być one sponsorowane i wcale nie oferuje im się obiektywnie najlepszego produktu,  czy usługi. Dla wyszukiwarki wyniki nie- sponsorowane są także najbardziej optymalne.


Czym są fragmenty rozszerzone?


Google wyświetla fragmenty danych na stronach wyników wyszukiwania, gdy witryna zawiera treści w ustrukturyzowanych znacznikach danych. Znaczniki danych są po to, by algorytm wyszukiwarki rozpoznał i mógł odpowiednio zaindeksować zawartość. Google obsługuje fragmenty rozszerzone dla następujących typów danych:
• Produkt — informacje o produkcie, w tym o cenie, dostępności i ocenach recenzji.
• Przepis - Przepisy, które mogą być wyświetlane w wyszukiwaniach internetowych i widoku receptury.
• Recenzja — recenzja elementu, takiego jak restauracja, film lub sklep.
• Wydarzenie – zorganizowane wydarzenie, takie jak koncerty muzyczne lub festiwale artystyczne, w którym ludzie mogą uczestniczyć w określonym czasie i miejscu.
• Aplikacja — informacje o aplikacji, w tym jej adres URL, oceny recenzji i cena.
• Wideo — film online, w tym opis i miniatura i pokazuje trzy zasoby obrazu odpowiedzi, treści i adresu URL w jednym polu.
• Artykuł z wiadomościami — artykuł z wiadomościami, w tym nagłówek, obrazy i informacje o wydawcy.
• Zbiory danych naukowych
• Treści związane z pracą
• Oznaczanie stron „Instrukcje"
• Pole wyszukiwania linków do podstrony
• Często zadawane pytania (FAQ)
• Film
• Szkolenia zawodowe & ogłoszenie oferty pracy
• Polecane fragmenty kodu- to podsumowanie odpowiedzi na zapytanie użytkownika.
Ten fragment kodu pojawia się u góry listy trafień wyszukiwania. Google obsługuje następujące typy polecanych fragmentów kodu:
• Wykres wiedzy - Wyszukiwarki takie jak Google czy Bing zaczęły rozszerzać swoje dane na Encyklopedię oraz
inne bogate źródła informacji. Google na przykład nazywa tego rodzaju informacje "Wykres wiedzy", jeśli zapytanie wyszukiwania pasuje do niego wyświetli dodatkowe podokno po prawej stronie z informacjami z jego źródeł.

 

Automatyczny dostęp


Strony wyników wyszukiwania są chronione przed automatycznym dostępem za pomocą szeregu mechanizmów obronnych i warunków korzystania z usługi. Należy pamiętać, że te strony wyników mogą być głównym źródłem danych dla optymalizacji, miejscem umieszczenia strony dla konkurencyjnych słów kluczowych, które są ważną informacją, którą wykorzystuje biznes. Korporacje, reklamodawcy płacą duże pieniądze za słowa kluczowe, sponsorowane kliknięcie. Proces zbierania danych stron wyników wyszukiwania silników, czyli indeksowanie stron internetowych generuje dane, które firmy pozycjonerskie muszą ocenić. Zebrane informacje mogą posłużyć do śledzenia pozycji stron internetowych, wskazać skuteczność działań SEO, wskazać słowa kluczowe lub konieczność ich zmiany, by pozycja firmy była wyższa.


Co wpływa na kolejność wyników wyszukiwania?


Algorytmy wyszukiwarek wykorzystują wiele czynników do ustalenia pozycji witryny w rankingu SERP. Podstawowym warunkiem jest fakt zindeksowania strony przez wyszukiwarkę. Na pozycję strony wpływają oczywiście działania pozycjonujące i linki przychodzące. Wyniki są także skorelowane z historią przeglądania, ustawień przeglądarki, lokalizacji czy urządzenia użytkownika. Przy wyświetlaniu reklam płatnych mechanizm  aukcyjny Google Adds bierze pod uwagę m.in. jakość i trafność reklamy oraz stawkę za kliknięcie, którą reklamodawca jest gotów zapłacić.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na jak najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".

Chcesz precyzyjnie monitorować frazy?

Wykup pakiet SeoTulip. Pakiety się sumują.